Leven als vormgever

⁠En een branding is zo ontzettend belangrijk én handig voor jouw onderneming. ⁠⁠In dit blog vertel ik er meer over!

5 Do’s and Don’ts voor jouw branding!

Vroeger kreeg ik regelmatig te horen dat ik mijn kamer moest opruimen. Voor dat ik naar school ging of als ik thuiskwam van het afspreken…⁠ Dag in dag uit…⁠

⁠Pfff, die zeurende ouders 🙄⁠ Je kan je misschien wel voorstellen dat ik daar gek van werd. ⁠

⁠Maar nu, heel wat jaren later, houd ik mijn kamer goed opgeruimd; zo kan ik alles beter vinden en blijft het netjes 🙂⁠Misschien denk je nu wel “Leuk Marte, maar wat heb ik daaraan?”⁠

⁠Buiten dat het een grappig feitje over mij is (🤪), is het voor veel mensen ook herkenbaar.⁠

⁠Misschien ben je wel zo’n moeder die moet zeggen dat je kind zijn of haar kamer moet opruimen.⁠ Misschien ben je wel een lerares die blijft herhalen dat je leerlingen de tafeltjes moeten oefenen.⁠ Misschien woon je nog thuis en hoor je elke dag nog steeds dat je je kamer netjes moet achterlaten…⁠

⁠Nu zal ik langzaam naar mijn punt toe werken, ik beloof het.⁠

⁠Herhaling en consistentie zijn niet alleen belangrijk in de opvoeding (weet ik nog niet zo veel van, maar hoor het van mijn ouders) of bijvoorbeeld op school. ⁠Maar ook bij je branding!

⁠En een branding is zo ontzettend belangrijk én handig voor jouw onderneming, 𝐢𝐤 𝐛𝐥𝐢𝐣𝐟 𝐡𝐞𝐭 𝐳𝐞𝐠𝐠𝐞𝐧 😉⁠

⁠Maar wat moet je nou wel en wat niet doen? In dit blog ga ik het je vertellen!

Don’ts

1. Je branding om je logo laten draaien

Vaak wordt er aan mij gevraagd of ik het logo op de website kan vergroten. Groter is niet altijd beter en als ik dan zeg dat het logo eigenlijk het minst belangrijke is van de hele website, krijg ik vragende gezichten… 

Je logo is maar een onderdeel van je branding. Hij is wel belangrijk, maar niet zo belangrijk dat bijvoorbeeld je website daaromheen gebouwd moet worden. Denk ook aan de andere onderdelen in je branding, bijvoorbeeld: kernwaarden, missie, visie, visuele uitingen zoals illustraties of foto’s en tone of voice.

2. Een branding volledig baseren op een trend

Er komen jaarlijks nieuwe trends bij en zo snel als dat ze komen, gaan ze ook weer weg. Hoe leuk sommige trends ook kunnen zijn, ik raad het nooit aan om je branding volledig te baseren op een trend. Want zodra de trend weer voorbij is (dit kan één jaar zijn, maar ook drie maanden) en er weer een nieuwe trend is, zit jij nog met een branding die niet meer up-to-date is.

Als een trend de wereld in wordt gebracht, gaan veel mensen hem gebruiken/overnemen, vandaar dat het een trend is. Dat betekent dus dat als jij jouw branding volledig baseert op een trend, deze nooit origineel is.

Maar jij en jouw bedrijf zijn wél origineel. Niemand anders heeft precies dezelfde kernwaarden, doelen, visie en missie als jij. Daarom moet dit óók terugkomen in jouw branding.

3. Vergeten voor je doelgroep te ontwerpen

Veel (startende) ondernemers kiezen kleuren/lettertypes/stijlen omdat ze deze zelf mooi vinden. Natuurlijk moet je zelf volledig achter je huisstijl staan, maar om echt je doelgroep aan te trekken, moet je nadenken wat zij graag willen zien en horen. 

Daarom raad ik altijd aan om aan de slag te gaan met je branding (en niet alleen je huisstijl) omdat je dan belangrijke onderdelen van je onderneming gaat vastleggen. Denk hierbij aan: missie, visie, kernwaarden, ideale klant, tone of voice en marketingstratgie.

Vanuit deze onderdelen kan je aan de slag gaan met je visuele identiteit, die je ideale klant (doelgroep) gaat aantrekken.

4. Te lang wachten met een re-branding

Als je veranderingen doormaakt/doorvoert binnen je onderneming, is het belangrijk dat je dit ook doorvoert in je branding. Heb je bijvoorbeeld nieuwe diensten of zijn er diensten weggevallen? Zorg dan dat je dit ook communiceert naar de buitenwereld.

Als je dit niet doorvoert, kan er verwarring ontstaan bij je doelgroep én is er kans dat je mensen aantrekt die je niet meer wilt aantrekken. Wacht dus niet te lang met een re-branding.

5. Alleen focussen op je product dat je aanbiedt

Het is goed om te vertellen wat je aanbiedt, wat daarbij komt kijken en hoe bijvoorbeeld het proces verloopt. Maar probeer niet alleen maar te focussen op het product dat je aanbiedt, maar ook op de pijn die de klant voelt vóór dat ze het product aanschaffen en vertel wat ze eraan overhouden. Ik zal je een voorbeeld geven:

Pijnpunt: Ben jij al een lange tijd bezig met doelloos werken aan je website en kom je maar niet verder?

Dienst/oplossing: Tijdens mijn website traject kijken we samen wat jouw bedrijf nodig heeft, onder het genot van een lekker kopje koffie of thee ☕️⁠

Resultaat: Je kan online klanten aan gaan trekken, zonder dat je er zelf veel tijd in hoeft te steken. Zo kan jij focussen op hetgeen waar je goed in bent!

Do’s

1. Een stijlguide creëren 

Is je branding helemaal klaar? Zorg dan dat er ook een stijlguide komt. Hierin staan alle belangrijke onderdelen van jouw branding: missie, visie, kernwaarden, ideale klant, tone of voice, visuele identiteit (logo, sublogo’s, kleuren, lettertypes, product mock-ups). Dit is handig om regelmatig in terug te kijken, maar ook om te delen met bijvoorbeeld en vormgever die in jouw stijl moet ontwerpen.

2. Je branding online én offline doorvoeren

Als je branding klaar is, is het natuurlijk zonde om er niks mee te doen. Zorg er dus voor om hem online én offline door te voeren. Denk hierbij aan je website, maar ook social media. Of aan je drukwerk: visitekaartje, flyers en andere documenten.

3. Je branding consistent gebruiken

Je hebt veel geïnvesteerd om een branding te creëren die bij jou en jouw onderneming past. Het zou zonde zijn om deze niet consistent gebruik van te maken. Zorg ervoor dat je kleuren, lettertypes, beelden en je tone of voice consistent gebruikt. Daar bedoel ik bijvoorbeeld mee: kies niet de ene dag rood en de andere dag geel als deze niet in je branding zit.

4. Houd het simpel

Je kent vast wel de afspraak: less is more. En daar sta ik helemaal achter! Ik begon dit blog met een groter logo is niet altijd beter en dit onderdeel sluit daar goed op aan. 

Houd het simpel en gebruik niet te veel poespas. Kies niet meer dan 3 soorten lettertypes, een kleurenpallet van 5/6 kleuren en verschillende stijlen van foto’s.

5. Op jouw onderneming focussen

We zijn alweer bij de laatste aangekomen, maar dit is misschien ook wel de belangrijkste. Focus vooral op jouw onderneming en vergelijk jezelf niet met anderen. Dit kan een negatieve werking hebben en dat wil je natuurlijk niet! 

Doe wat je leuk vindt om te doen, omring jezelf met mensen die het beste met je voor hebben en schakel hulp in als je er even niet uitkomt. Je hoeft niet alles alleen te doen 😊

Zo, een mooi blog met een hele lijst vol do’s & don’ts voor jouw branding! Kan je wel wat hulp gebruiken bij het vernieuwen van jouw branding? Neem dan contact met me op!

Ben je op zoek naar nog meer interessante blogs over vormgeving? Neem dan hier een kijkje.

Deel of pin mij!

Social Media

Aan de slag met je website?

Ga dan aan de slag met Elementor Pro!

Dit is een affiliatielink, wat betekent dat ik een commissie verdien als je iets koopt. Er zitten voor jou geen extra kosten aan verbonden ;)