Werkt jouw branding vóór of tegen je? Het klinkt misschien als een gekke vraag, maar het is heel goed om deze met regelmaat aan jezelf te stellen!
Jij en jouw bedrijf groeien; je doelgroep of aanbod verandert of je verandert van branche. Allemaal mogelijkheden waarmee je rekening moet houden. Want dit zijn allemaal onderdelen van jouw branding!
In dit blog leg ik je uit wat personal branding is, waarom het belangrijk is én waaraan je kan merken dat jouw branding niet meer bij jou past.
Wat is personal branding?
Laten we beginnen bij het begin, wat is personal branding? Branding is een Engels woord dat voortkomt uit “brand” wat “merk” betekent. Personal is een Engels woord dat persoonlijk betekent. Als je personal branding letterlijk vertaald, staat er dus persoonlijk merk.
En waarom is het belangrijk?
Omdat er zo veel aanbod is, is het handig als jij je als ondernemer kunt onderscheiden van de rest. Want jij bent jouw personal brand en niemand anders. Niemand anders heeft precies dezelfde kernwaarden, doelen, visie en missie als jij.
Daarnaast creëer je vertrouwen bij de doelgroep. De mensen weten wat ze van je kunnen verwachten en dat maakt de drempel tot samenwerking een stuk lager.
Hoe weet ik of mijn branding voor of tegen mij werkt?
Ik heb zes signalen voor je uitgeschreven, waaraan jij kunt zien of jouw branding nog voor of tegen je werkt.
1. Je trekt niet de juiste mensen aan
Elke ondernemer heeft (als het goed is) een doelgroep gekozen. Vaak is het zo dat je, buiten je doelgroep, ook mensen aanspreekt die daar niet onder vallen en dat is geen probleem! Maar je hebt niet voor niets een doelgroep uitgekozen. Want je wil bepaalde mensen aantrekken met een goede reden.
Trek jij (nog) de juiste doelgroep aan met jouw branding?
2. Je schaamt je voor je branding
Jaren geleden heb je een branding laten maken die niet meer bij je past. Of je bent misschien zelf aan de slag gegaan met je branding, maar je krijgt maar niet het gewenste effect. Dit kunnen oorzaken zijn waardoor je je schaamt voor je branding.
Maar dat wil je niet! Jij moet achter jouw bedrijf en dus ook je branding staan. Je moet plezier en trots uitstralen!
Schaam jij je voor jouw branding?
3. Je hebt moeite met je branding consistent te gebruiken
Ben je altijd bezig met het veranderen van je kleuren, lettertypes of zelfs je volledige huisstijl? Dan gebruik je je branding niet consistent. Consistentie is juist heel belangrijk voor de uiting van je branding. Hierdoor ben je herkenbaar en bouw je vertrouwen op.
Heb jij moeite met het consistent gebruik van je branding?
4. Je branding communiceert niet wat je wilt
Als je continue verandering aanbrengt in je huisstijl en op je website, valt je branding uiteen en communiceert die niet meer wat je echt wilt.
Wil je bijvoorbeeld vertrouwen en enthousiasme uitstralen, dan doe je dit in je consistente uitstraling waardoor je vertrouwen opbouwt en dat is wat je wilt communiceren.
Communiceert jouw branding nog wat je uit wilt stralen?
5. Je maakt geen echte connectie met je klant of doelgroep
Heb je na het afnemen van een dienst of product nog contact met je klant? Bijvoorbeeld door middel van een community, social media of reviews? Ja? Super! Is dit niet het geval? Dan kan dit een teken zijn dat je de connectie mist. Dan kopen ze bijvoorbeeld alleen een product en dat is het.
Hoe zit het met jouw connectie met je doelgroep?
6. Je onderneming heeft veranderingen doorgemaakt en dit straalt je branding niet uit
Als je veranderingen doormaakt/doorvoert binnen je onderneming, is het belangrijk dat je dit ook doorvoert in je branding. Heb je bijvoorbeeld nieuwe diensten of zijn er diensten weggevallen? Zorg dan dat je dit ook communiceert naar de buitenwereld.
Als je dit niet doorvoert, kan er verwarring ontstaan bij je doelgroep én is er kans dat je mensen aantrekt die je niet meer wilt aantrekken.
Ben jij na het lezen van dit blog overtuigd dat je aan de slag moet met jouw branding, neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag om alles opnieuw op een rijtje te zetten en jouw branding weer perfect te maken!
Ben je benieuwd naar mijn andere blogs over branding, webdesign of ondernemen? Die lees je hier!