Branding is een must voor iedere ondernemer, dus ook voor jou!
Je kan ervoor kiezen om zelf aan de slag te gaan met je branding (bijvoorbeeld met mijn online cursus) of om het uit te besteden. Je gaat aan de slag met je missie, visie en kernwaarden, uitingen en nog veel meer!
In beide gevallen kan dit veel vragen oproepen. Daarom deel ik in dit blog de 5 meest gestelde branding vragen.
Vraag 1: Waarom heb ik een branding nodig?
Omdat er zo veel aanbod is op de markt, is het belangrijk dat jij je als ondernemer kan onderscheiden. Want jij bent jouw personal brand en niemand anders! Niemand anders heeft precies dezelfde kernwaarden, doelen, visie en missie als jij.
Daarnaast creëer je vertrouwen bij de doelgroep. De mensen weten wat ze van je kunnen verwachten en dat maakt de drempel tot samenwerking een stuk lager.
Vraag 2: Wat komt er allemaal kijken bij een branding?
Een branding creëren is niet niks. Er gaat veel tijd zitten in het definiëren, maar ook in het uitwerken en vormgeven. Tijdens het proces komen de volgende dingen aan bod:
- Missie, visie en kernwaarden
- Je ideale klant
- Je aanbod
- Je verhaal schrijven/tone of voice
- Eenheid creëren
- Marketingstrategie
Vraag 3: Hoeveel tijd kost het om een branding te maken?
Dit hangt van een aantal dingen af: ga je er zelf mee aan de slag of besteed je het uit?
In mijn online cursus ga je in 10 stappen jouw eigen branding creëren. Je kan hierin je eigen tempo bepalen. Het is belangrijk dat je genoeg pauzes neemt en je werk weglegt, zodat je er later nog een keer naar kan terugkijken. Maar laat het niet te lang liggen, dan zit je niet meer in de flow. De online cursus kan je zeker in 2 tot 4 weken afronden.
Als je het uitbesteedt, hangt het af van de designer. De een is sneller dan de ander. Als wij samen een branding traject starten duurt dit gemiddeld 6 tot 8 weken. De snelheid hangt af van de beschikbaarheid én hoe snel er dingen aangeleverd kunnen worden.
Vraag 4: Waar gebruik je je branding allemaal?
Jouw branding kan je overal gebruiken waar jij ook bent! Denk hierbij aan je kantoorruimte of op een event. Bijvoorbeeld in de kleuren van je meubels en in de vormen van je accessoires. Maar ook in je drukwerk dat je gebruikt voor promotie zoals visitekaartjes of posters.
Je kan je branding ook online gebruiken, dit is zelfs belangrijk. Denk hierbij aan je website en je social media. Gebruik altijd dezelfde kleuren, lettertypes, vormen en tone of voice. Zelfs je e-mailhandtekening moet in jouw branding zijn.
Vraag 5: Is een branding en huisstijl hetzelfde?
Nee, je branding en huisstijl zijn niet hetzelfde. Het heeft wel met elkaar te maken.
Een huisstijl is onderdeel van je branding.
Wil je meer lezen over mijn leven als vormgever, student en ondernemer? Dan vind je hier alle blogs.
Ben je benieuwd wat mijn team en ik voor jou kunnen betekenen? Meld je dan aan voor een handig kennismakingsgesprek. Helemaal vrijblijvend!