Het is zo ver! Je gaat je eigen bedrijf starten en je weet precies wat je jouw klanten kan bieden en je hebt je social media strategie al helemaal klaar. Maar dan heb je nog een website nodig…
Je wilt de website graag op maat laten maken en je hebt al een afspraak met een vormgever. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat jouw doelen en wensen duidelijk overkomen bij de vormgever? Ik heb 5 stappen voor je opgeschreven, zodat jij je goed kan voorbereiden.
- Bepaal je budget
Een website bouwen kost geld, dat is een ding wat zeker is. De prijs van de website hangt af van de vormgever, máár ook van jouw wensen. Wil je zelf dingen kunnen aanpassen op de website? Dan zou ik kiezen voor een platform waarbij dit wat eenvoudiger kan, bijvoorbeeld Jouwweb of Jimdo. Het nadeel hiervan is dat je beperkt bent in een heleboel keuzes omdat de website werkt met templates. Dit is dan ook een stuk goedkoper dan een website die helemaal naar jouw wensen gemaakt is. Wil je juist alles uitbesteden, dan moet je ook rekening houden met terugkomende kosten voor het onderhouden van de website en het toevoegen van eventuele onderdelen.
Als je op google zoekt naar webdesign prijzen, lopen deze erg uiteen. Je kunt kiezen voor een platform waarop al standaard templates staan, die je alleen nog maar hoeft in te vullen. Maar je kunt ook kiezen voor een op maat gemaakte WordPress website óf een website die vanaf 0 gebouwd wordt met html en CSS. Kies je bijvoorbeeld voor een website met standaard thema’s? Dan starten de prijzen vanaf €500,-. Maar kies je voor een professionele op maat gemaakte website, liggen de prijzen bij €5000,- of meer!
Bepaal dus van tevoren je budget aan de hand van jouw wensen.
2. Bepaal het doel van je website
Je wilt een website, maar weet je ook welk doel je hiermee wilt bereiken? Wil je klanten binnenhalen? Een product of dienst verkopen? Of bijvoorbeeld een groot evenement aankondigen? Het kan natuurlijk ook een blog zijn over gezonde voeding of een portfolio van je gemaakte werk.
Een professionele website is volledig op jouw wensen afgestemd en helpt jouw om je doel te behalen. Zorg er dus voor dat je weet wat je doel is.
3. Verzamel eigen input
Vaak weet je al een beetje wat voor soort website je wilt. Je bent een mooi voorbeeld tegengekomen bij een collega of je hebt een Pinterestbord aangemaakt met daarop inspiratiebeelden. Voor de vormgever kan dit erg handig zijn om aan de wensen te voldoen van de klant.
Heb je geen flauw idee wat je voor ogen hebt of wil je je laten verrassen? Dat is natuurlijk ook mogelijk. Het kan zijn dat je als klant totaal geen kennis hebt van vormgeving en ook niet over de juiste creativiteit beschikt. In dit geval moet je 100% kunnen vertrouwen op de vormgever.
4. Heb je alleen een website nodig? Of ook een goede huisstijl?
Heb je naast een nieuwe website nog meer nodig? Bijvoorbeeld een nieuw logo of huisstijl? Of kan de vormgever de website ontwerpen aan de hand van je bestaande huisstijl? Je kan altijd vragen of de vormgever ervaring heeft met grafisch ontwerpen. Want iemand die een website kan maken, kan niet vanzelfsprekend ook een goed logo of huisstijl ontwikkelen. De consistentie van je huisstijl is superbelangrijk en zorgt voor een goed merkimago.
Bepaal dus voor jezelf wat jij nodig hebt van de vormgever.
5. Bekijk het portfolio van de vormgever of lees de referenties.
Bekijk ook eens het portfolio van de vormgever. Je ziet hier wat ze allemaal al hebben gemaakt en wat ze voor je kunnen betekenen. Past de stijl bij jou en jouw bedrijf? Of zie je een website die je zo mooi vindt, dat je het als inspiratiebeeld kan gebruiken?
Daarnaast is het handig om de referenties van de vormgever door te lezen. Wat zeggen de klanten over het bedrijf? Is er een LinkedIn profiel? Of staan er reviews op Google?
Dit geeft een goede indruk over de klanttevredenheid en het geeft jou een goede indicatie van het resultaat dat je mag verwachten voor jouw nieuwe website. Aan de hand van deze informatie kun je altijd een aantal vragen opstellen voor de vormgever.
Kan jij wel een professionele website gebruiken? Neem dan vrijblijvend contact met me op voor een kennismakingsgesprek. Of ben je benieuwd hoe goed jouw online zichtbaarheid is? Schrijf je dan hier in!