Hoe krijg je meer websitebezoekers? Je hebt een mooie website en je bent actief op sociale media, maar jouw website stroomt niet vol met bezoekers. Wat nu? Als je op internet zoekt naar tips, krijg je mega lange lijsten waardoor je de door de bomen het bos niet meer ziet.
Om het overzichtelijker te houden zet ik in dit blog de zeven beste tips, die mij hebben geholpen om meer websitebezoekers te krijgen, op een rijtje.
1. Maak gebruik van Google Mijn Bedrijf
Google Mijn Bedrijf is wat je rechts op je scherm ziet als je op Google een bedrijf opzoekt. Wanneer je je hiervoor aanmeldt zorgt dit ervoor dat je veel beter zichtbaar bent binnen Google. Hij wordt getoond als je zoekt op bedrijfsnaam, maar in sommige gevallen ook op bepaalde zoekwoorden.
Dit is de perfecte plek om jouw contactgegevens, openingstijden en andere informatie te delen. Ook vind je hier de CTA (Call To Action) koppen, denk hierbij aan: bellen, route of website. Zo kunnen de bezoekers direct contact met je opnemen, naar jouw bedrijf navigeren of jouw website bezoeken.
Daarnaast kan je via Google makkelijk reviews verzamelen. Dit zorgt voor een positieve indruk bij de zoekers en de kans is dan groot dat ze jouw website gaan bezoeken.
2. Ga aan de slag met bloggen
Bloggen, ik ben er fan van! Door regelmatig te schrijven voor een blog leer je met jouw eigen stem te schrijven en kan je makkelijk gebruik maken van zoekwoorden in de tekst. Hierdoor word je makkelijker gevonden op Google en creëer je content voor al jouw social media kanalen.
Hoe meer interessante content je plaatst en hoe beter vindbaar je bent, des te meer mensen jouw website gaan bezoeken.
3. Zorg voor een goed responsive design
Het is ontzettend belangrijk dat jouw website een goed responsive design heeft. Met een goed responsive design wordt de website automatisch aangepast aan de grootte van het scherm waar de website op geopend wordt. Dit geldt voor mobiel, tablet, groot scherm, enzovoort. Want tegenwoordig zit bijna iedereen de hele dag op zijn of haar telefoon. Het is dus ook niet zo gek dat websites steeds meer op een mobiele telefoon bezocht worden. Als zo’n website dan niet goed werkt, kan dit een afknapper zijn en zal de bezoeker misschien wel de site verlaten.
4. Zorg dat je actief bent op social media
Bij social media draait het om interactie. Zodra jij waardevolle content plaatst, gaan mensen jou volgen. Het is vervolgens belangrijk, dat jij interactie hebt met jouw volgers. Dit kan je bijvoorbeeld doen door vragen te stellen via Facebook, stories met een quiz te plaatsen op Instagram of door een interessant onderwerp te delen op LinkedIn. Zodra jouw volgers gaan reageren, gaan mensen die jou niet volgen, óók jouw berichten zien.
Zodra je de aandacht hebt van (eventuele) volgers, kan je in jouw posts ook linkjes gaan plaatsen naar jouw website. Maar let op! Focus je niet alleen op de berichten met links naar de website. De waardevolle content en interactie is net zo belangrijk.
5. Maak gebruik van hashtags op social media
Hashtags zijn handig om een bepaalde niche, een bepaald onderwerp of een bepaalde groep binnen social media op te zoeken. Denk aan #vormgeving #wenskaarten #design #vrouwlijkeondernemers of #webdesign.
Het is namelijk ook mogelijk om op hashtags te zoeken, wist je dat? Ik volg hashtags die betrekking hebben tot vormgeving, om inspiratie op te doen, maar ook om in contact te komen met andere vormgevers.
Als je de juiste hashtags gebruikt, komen de juiste mensen vanzelf bij jou terecht.
6. Start met een nieuwsbrief
Ik heb het er regelmatig over: een nieuwsbrief. Een nieuwsbrief draagt veel bij aan jouw online zichtbaarheid. Veel mensen denken dat een nieuwsbrief ouderwets is, maar het feit is dat iedereen elke dag minimaal één keer zijn mail bekijkt.
In de mail kan je bijvoorbeeld verwijzen naar een nieuwe blog, actie of nieuwtjes die op jouw website staan. Zo krijg je ook meer verkeer naar jouw website. En bovendien is het een goede manier om de lezers op de hoogte te houden van leuke gebeurtenissen.
De kans is erg groot dat je er tegenwoordig al een voorbij hebt zien komen: een weggever. Het is een makkelijke manier om meer mensen op jouw mailinglijst te krijgen, je hebt meer verkeer naar jouw website én nog meer content om op social media te plaatsen.
Zodra mensen zich inschrijven voor een weggever, komen ze automatisch op jouw mailinglijst. Zo kan je ze regelmatig content toe sturen. Op deze manier ben je niet alleen op social media zichtbaar, maar ook in de inbox van jouw (toekomstige) klanten.
Vind de lezer jouw weggever interessant? Dan is de kans groot dat ze hem delen met collega’s, vrienden of hun sociale media.
Je leest het, genoeg tips om mee aan de slag te gaan! Ben je na het lezen van dit blog, toch nog op zoek naar nog meer leuke berichten en tips? Neem dan een kijkje bij een van mijn eerdere blogs.
Kan je hulp gebruiken bij het verfrissen van jouw huisstijl of website? Dan ben je bij mij aan het juiste adres! Neem vrijblijvend contact met mij op voor de mogelijkheden.