Voor veel mensen is het creatief proces van het maken van een website een raadsel… Want hoe begin je ermee? En wat heb je allemaal nodig om een website te kunnen ontwerpen? In dit blog leg ik stap voor stap uit hoe ik aan de slag ga wanneer ik een nieuwe opdracht krijg voor een websiteontwerp.
Stap 1:
Yes! Ik krijg een bericht van een nieuwe klant. Ze willen een (nieuwe)website!
Als eerste start ik met een onderzoek naar de klant. Hebben ze al een website? En zijn ze actief op social media? Ik vind het leuk om wat voorkennis te hebben als ik aan de slag ga met een nieuwe opdracht. Je ziet hier ook meteen de stijl die ze gebruiken of wie er bijvoorbeeld allemaal nog meer werken. Vervolgens neem ik contact op om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek.
Stap 2:
Het is tijd voor de eerste afspraak. Tegenwoordig is deze bijna altijd online, maar als ik de kans krijg, vind ik het leuker om de klant in het echt te spreken. Ik bedenk van tevoren altijd een aantal vragen voor de klant over het bedrijf en de klant. Want het is tenslotte en kennismaking.
Maar ik stel ook vragen over de wensen van de website. Of ze al ideeën hebben voor het ontwerp, wat ze juist wel en niet willen en of het een opdracht is waar haast bij is.
Wanneer het gesprek prettig verloopt en zowel de klant als ik een goed gevoel hebben bij de samenwerking, stuur ik dezelfde dag nog een offerte/bevestiging. Wanneer deze voor akkoord wordt ondertekend en is geretourneerd, ga ik aan de slag met ontwerpen.
Stap 3:
Ik start het proces van het ontwerpen altijd met het zoeken van inspiratiebeelden. Ik kijk hiervoor op Pinterest, Behance en Instagram. Vervolgens ga ik met de wensen van de klant aan de slag en maak ik 2 à 3 schetsen van een websiteontwerp. Zodra ze af zijn, stuur ik ze door naar de klant.
Stap 4:
Nu is de vraag: is de klant tevreden met de schetsen of moet ik wat aanpassen? Dit bepaalt de volgende stap in mijn proces. Tijdens een meeting gaan we het hebben over de ontwerpen. Wanneer de klant een keuze gemaakt uit mijn ontwerpen, dan ga ik starten met het ontwerp in WordPress.
Heeft de klant nog aanpassingen? Dan verwerk ik de feedback in mijn schets en stuur ik deze opnieuw door naar de klant. Zodra deze akkoord is, ga ik starten met het ontwerp in WordPress.
Stap 5:
In het bouwen van een website gaat veel tijd zitten. Maar dit verschilt per opdracht. De duur hangt af van de wensen van de klant. Wilt de klant een simpele website met vijf pagina’s, dan is deze sneller afgerond dan een uitgebreide websites waar ook illustraties en fotografie bij komt kijken.
Is de website bijna klaar? Dan is het tijd om te werken aan het responsive design. Dit is een methode waardoor een website of webshop zich automatisch aanpast naar de breedte van het scherm, en daardoor standaard geschikt is voor mobiel, tablet, laptop, pc, etc. Het is erg belangrijk om goede versies van je websites te hebben. Want vaak bekijken je klanten de website even snel op hun telefoon en dan moet je website wel in orde zijn.
Zijn alle webversies in orde? Dan is het belangrijk om de SEO te regelen. SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie.
Want een mooie en functionerende website is een ding, maar goed zichtbaar zijn op internet is ook erg belangrijk. Als dit goed in balans is, ben je optimaal zichtbaar.
Vervolgens loop ik samen met de klant de website door. We checken samen of alles in orde is. Bijvoorbeeld of alle links werken, alles goed leesbaar is en of alles duidelijk is. Je ziet tenslotte samen meer dan alleen.
Stap 6:
Yes! De website is klaar. Ik laat aan mijn klant weten dat de website klaar is om gepubliceerd te worden. Vaak maak ik ook een mooie social media post die geplaatst kan worden, van de nieuwe website. En ten slotte voeg ik het ontwerp toe aan mijn portfolio.
Ben jij ook toe aan een nieuwe website? Neem dan vrijblijvend contact met me op voor een kennismakingsgesprek. Of ben je benieuwd hoe goed jouw online zichtbaarheid is? Schrijf je dan hier in!