Waarom levert mijn website geen klanten op?! Ik geef je 5 redenen.
Waarom levert mijn website geen klanten op?! Dat is een vraag die ik vaak voorbij heb horen komen. Als ondernemer is jouw website één van de belangrijkste onderdelen voor jouw (online) onderneming. Je website staat 24/7 voor je klaar, maar waarom levert hij dan geen klanten op?
In dit blog geef ik je 5 redenen waarom jouw website geen klanten oplevert.
Er zit geen doel achter je website
Wat moet je website voor jou doen? Wil je dat je website je merk versterkt? Wil je de websitebezoeker informeren? Of wil je een product verkopen of dienst aanbieden?
Kies vóór het bouwen van je website een duidelijk doel. Houd hierbij ook rekening met je doelgroep. Wat is hun probleem en hoe kan jij dit voor ze oplossen?
Is je website al helemaal klaar? Geen probleem. Als je je doel hebt vastgesteld, kan je dit doorvoeren in je bestaande website. Heb je geen idee hoe? Neem dan contact op met een webdesigner (met mij natuurlijk 😉 ).
Je website is af en nu wacht jij op actie vanuit je doelgroep
Yes, je website is klaar én hij staat live! Nu kan je achteroverleunen, wachten tot de klanten binnenstromen en er de komende jaren niks meer aan doen.
Helaas, zo werkt het niet.
Een van de veelgemaakte fouten bij (nieuwe) website-eigenaren is dat ze gaan zitten wachten totdat er vanzelf bezoekers naar de website komen. Maar als jij de wereld niet laat weten wat je doet en welk probleem jij oplost voor je doelgroep, dan zal jouw doelgroep ook niet naar je website komen. Google pikt je website sowieso pas op als er een weg naartoe lijdt. Die weg moet jij aanleggen.
Je Call To Action knoppen ontbreken
Ik heb het al vaker gezegd en blijf het herhalen. Gebruik regelmatig CTA’s (Call To Action) op je website. Als je het doel van je website helder hebt, kan je je websitebezoekers aanzetten tot actie door een pakkende CTA knop. Zorg dat deze knoppen goed opvallen zodat ze niet te missen zijn.
Je hebt een trage website
Stel je voor: je komt op een website en het lijkt wel jaren te duren voordat hij geladen is… Je verlaat de website maar, want je hebt geen zin om te wachten. Herken je dit?
Niemand houdt ervan om te wachten, zeker niet op een website. Hoe zorg je dat je website sneller wordt? Je kan dit doen door je website goed op te ruimen, je afbeeldingen te optimaliseren en gebruik te maken van caching (Het opslaan van gegevens op een sneller medium om sneller toegang tot deze data te hebben).
Je vertelt niet welk probleem je oplost
Potentiele klanten willen zichzelf herkennen in het verhaal dat jij vertelt. Zodra jij vertelt dat je hun probleem kan oplossen, met een geweldig resultaat, zullen ze geïnteresseerd raken en contact met je opnemen. Want wie wil nou niet dat zijn/haar problemen worden opgelost?
Zo, nu kan jij aan de slag met het optimaliseren van jouw website!
Ben je benieuwd naar andere interessante blogs voor jouw onderneming? Die vind je hier.
Ben je op zoek naar een enthousiaste vormgever die je kan helpen bij het ontwikkelen van jouw droomwebsite? Neem dan contact met me op!