Meteen naar de inhoud

14 do’s & don’ts voor jouw website

Blog 14 do’s & don’ts voor jouw website

Een website bouwen, dat is niet niks. Want waar moet je allemaal op letten? Je hebt websites in alle vormen en maten. Ze kunnen allerlei verschillende doelen hebben: informatie delen, klanten werven of producten verkopen… Tijdens het bouwen wordt er vaak eerst alleen gekeken naar hoe je de website zo mooi mogelijk kunt maken. Heel begrijpelijk! Maar zorgen dat je website een doel bereikt is minstens zo belangrijk.  Want wat heb je aan een mooie website die je niks oplevert?

‘Maar Marte, waar moet ik dan allemaal op letten?’ Goede vraag! In dit blog vertel ik 15 do’s and don’ts voor jouw website.

Don’ts

#1 Je pagina’s vullen met (onbelangrijke) lange teksten
Heel veel informatie geven lijkt misschien nuttig en een goed idee. Maar laat je er niet toe verleiden. Zorg dat je alleen die dingen verteld waar jouw websitebezoeker iets aan heeft. Heb je hierna nog steeds veel tekst? Verdeel dit dan in stukjes. Je kan bijvoorbeeld opsommingen en tussenkopjes gebruiken.

#2 Te veel verschillende en/of moeilijk leesbare lettertypes gebruiken
Herken je dat? Dat als je op een website komt met hele sierlijke lettertypes, de tekst bijna niet te lezen is? Dit wil je voorkomen! Je wilt niet dat de bezoeker moeite moet doen om jouw teksten te kunnen lezen.

‘Mag ik dan helemaal geen verschillende lettertypes gebruiken?’ Jawel! Het is zelfs mooi om verschillende soorten te gebruiken, maar maak het niet te bond. Je zou bijvoorbeeld voor je koppen en titels een ander soort lettertype kunnen gebruiken om ze eruit te laten springen. Houd het bij maximaal 3 lettertypes en gebruik het consistent.

#3 Je website niet responsive maken
Het is ontzettend belangrijk dat jouw website een goed responsive design heeft. Met een goed responsive design wordt de website automatisch aangepast aan de grootte van het scherm waar de website op geopend wordt.  Dit geldt voor mobiel, tablet, groot scherm enzovoort. Want tegenwoordig zit bijna iedereen de hele dag op zijn of haar telefoon. Het is dus ook niet zo gek dat websites steeds meer op een mobiele telefoon bezocht worden. Als zo’n website dan niet goed werkt, kan dit een afknapper zijn en zal de bezoeker misschien wel de site verlaten.

#4 Je bezoekers laten verdwalen op je site
Zorg voor een duidelijke structuur zodat je bezoekers de weg niet kwijtraken. Klopt de indeling van je teksten? Staan de CTA (Call To Action) knoppen op de juiste plek? Zijn deze knoppen goed doorgelinkt? Is je menu goed opgedeeld? Dit zijn allemaal vragen die je kunnen helpen met het vinden van de juiste structuur.

#5 Je bezoekers te lang laten wachten
Niemand houdt ervan om te wachten, zeker niet op een website. Als bezoekers (te) lang moeten wachten, kunnen ze sneller afhaken.

Hoe zorg je dat je website sneller wordt? Je kan dit doen door je website goed op te ruimen, je afbeeldingen te optimaliseren en gebruik te maken van caching (Het opslaan van gegevens op een sneller medium om sneller toegang tot deze data te hebben).

#6 Inconsistentie op je website
Heb je een website waar door verschillende ontwerpers/ontwikkelaars aan gesleuteld is? Dan is er een kans dat jouw website niet meer consistent is. Denk bijvoorbeeld aan verschillende lettertypes of verschillende stijlen afbeeldingen. Dit zorgt ervoor dat de website er slordig uitziet.

Met een nieuwe website, gebouwd door een vormgever, zorg je ervoor dat jouw website er weer helemaal op en top uitziet. Hierdoor bouw je vertrouwen op en heb je meer kans op verkopen.

#7 Achteroverleunen en niks meer aan je website doen
Helaas, het klinkt mooi, maar je website is nooit af!

Je website moet goed onderhouden worden, net zoals je auto. Er zijn regelmatig updates die je moet uitvoeren en daarnaast moet je website meebewegen met jouw onderneming.⁠ Dit kunnen kleine dingen zijn, zoals je telefoonnummer wijzigen of een foto aanpassen. Maar ook grote aanpassingen zoals je diensten uitbreiden of een landingspagina bijbouwen. Je website is dus nooit echt af.⁠

In dit blog lees je wat je nog meer kan doen als je jouw website gelanceerd hebt.

Do’s

#1 Je kent het wel: ‘Less is more’
Het is vast niet de eerste keer dat je deze uitspraak hoort, maar hij werkt echt! ‘Less is more’ houdt niet in dat je geen afbeeldingen, verschillende lettertypes of illustraties mag plaatsen. Maar gebruik niet te veel toeters en bellen op jouw website.  Maak hem duidelijk, overzichtelijk en toegankelijk voor de bezoeker.

#2 Een duidelijk menu maken
Zorg voor niet meer dan zeven onderdelen in je menu. Heb je er meer dan zeven, dan wordt het menu onoverzichtelijk. Als de bezoekers niet direct kunnen vinden wat ze zoeken, haken ze af. Heb je wel meer dan 7 onderdelen op je website? Maak dan gebruik van een uitklapmenu. Zo plaats je toch alles in je menu, maar zijn de belangrijkste pagina’s goed zichtbaar.

#3 Duidelijke CTA knoppen
Zorg dat je genoeg CTA-knoppen op je website hebt. Maar hoeveel is nou genoeg?  Zorg dat er na een stuk tekst altijd een knop staat waar de bezoekers bijvoorbeeld meer informatie kunnen vinden, een afspraak kunnen maken of een product kunnen kopen. Zo zet je ze aan tot actie.

Het is daarnaast ook belangrijk dat de goede linkjes bij de goede koppen zitten. Als de bezoeker op een andere pagina beland dan gehoopt, kunnen ze gefrustreerd raken en de website verlaten.

#4 Koppel de sociale media
Social media is niet meer weg te denken! Bij mij niet in het ondernemerschap, maar ook niet in mijn privéleven. Ben jij actief op social media? Laat dit ook op je website zien. Dit kan je doen door icoontjes met achterliggende links op je website te plaatsen.

#5 Houd je website up-to-date
Zorg dat je website up-to-date is. Jij en jouw website gaan mee met de tijd. Je groeit, je kan nieuwe doelen hebben, je aanbod kan veranderen of je hebt een volledig nieuwe huisstijl. Zorg dat je dit consistent doorvoert op jouw website.

Daarnaast is het belangrijk dat je jouw website goed onderhoud. Denk hierbij aan back-ups maken, plug-ins updaten en ongebruikte onderdelen verwijderen.

#6 Schrijf makkelijk en leesbare teksten
Niets is zo vervelend als moeilijke teksten, met woorden die je niet kent. Als mij dit overkomt, haak ik direct af. Als ik het niet begrijp, kan ik er ook niks uithalen.

Zorg er dus voor dat je eenvoudige teksten schrijft, die voor iedereen te begrijpen zijn. Je wilt je website bezoeker helpen, niet wegjagen 😉

#7 Plaats reviews op je website
Als ik de vraag krijg of er reviews op een website moeten komen is het antwoord JA! Als je reviews op je website hebt staan, helpt dit de bezoekers te overtuigen van de kwaliteit en de betrouwbaarheid van jouw bedrijf. Op deze manier kan je jezelf onderscheiden van jouw concurrentie.

Zo, een mooi blog met een hele lijst vol do’s & don’ts voor jouw website! Kan je wel wat hulp gebruiken bij het vernieuwen van jouw website? Neem dan contact met me op!

Ben je op zoek naar nog meer interessante blogs over vormgeving? Neem dan hier een kijkje.

Deel of pin mij!