Meteen naar de inhoud
Tips voor meer online zichtbaarheid

7 Tips voor meer online zichtbaarheid

Zorg voor goede online zichtbaarheid…

Hoe vaak heb je deze woorden nu wel niet gehoord? Wat wordt er mee bedoeld? En als het zo belangrijk is, hoe zorg je er dan voor dat je het bereikt? Ik ga het je vertellen!

Laten we beginnen bij het begin; wat bedoelen we met goede online zichtbaarheid? Het betekent precies wat er ook staat 😊: online goed zichtbaar zijn. Dus bijvoorbeeld ervoor zorgen dat je een website hebt die goed te vinden en bereikbaar is. Of dat je actief bent op social media en misschien wel een nieuwsbrief verstuurd.

Maar hoe krijg je dat voor elkaar? Ik geef je zeven handige tips!

1. Focus op de juiste kanalen

Waar jij je op moet focussen hangt af van je product/dienst én van je doelgroep. Als jouw doelgroep bijvoorbeeld mannen van 55 jaar zijn die interesse hebben in acquisitie, dan raad ik je niet aan om op TikTok aanwezig te zijn, maar bijvoorbeeld op LinkedIn. Zoek dus uit waar jouw doelgroep zit en focus je op dat kanaal.

2. Plaats content die past bij jouw doelgroep

Heeft jouw doelgroep bijvoorbeeld interesse in bloemen en natuur, dan ga je natuurlijk geen berichten over auto-onderdelen plaatsen. Plaats bijvoorbeeld tips of feitjes over bloemen en mooie sfeerbeelden. En om het jezelf wat makkelijker te maken; je kunt je content ook hergebruiken. Schrijf je bijvoorbeeld een blog op je website? Maak daar dan eens een post van en plaats deze op je sociale media.

3. Maak gebruik van alle opties op de social mediakanalen

Heb je een social mediakanaal uitgekozen waar jij je op wilt focussen? Ga dan all-in voor dat kanaal! Kijk bijvoorbeeld naar Instagram. Je kan alleen posts plaatsen, maar je kan ook aan de slag gaan met reels en stories. Op deze manier kan je nog meer mensen bereiken en gebruik je Instagram optimaal!

4. Zorg dat je SEO op orde is

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine-optimalisatie. Als deze geoptimaliseerd is, ben je goed zichtbaar op Google. Onderdelen die bij een SEO komen kijken zijn onder andere de zoekwoordoptimalisatie (met de juiste zoekwoorden, trek jij je ideale klant naar je website) en linkbuilding (bijvoorbeeld op Instagram in je bio een link naar je website plaatsen of op je website een link naar je blog plaatsen)

5. Deel óók persoonlijke verhalen

Deel op je social media niet alleen maar zakelijke berichten en tips, maar ook persoonlijke verhalen. Mensen doen zaken met mensen en ze leren je graag kennen! Door persoonlijke verhalen te delen bouw je vertrouwen op en is de drempel lager om over te gaan tot actie, denk hierbij aan een dienst of product kopen.

Durf jezelf hier ook kwetsbaar bij op te stellen. Vaak laten mensen alleen de goede dingen in hun leven zien op social media. Maar als jij je dag even niet hebt of je hebt een foutje gemaakt in je post, deel dit dan ook! We zijn allemaal mensen en als mensen zichzelf herkennen, ontstaat er meteen een klik!

6. Wees altijd authentiek

Jij én jouw bedrijf zijn origineel. Niemand anders heeft precies dezelfde kernwaarden, doelen, visie en missie als jij. Zorg dat je dit ook terug laat komen op je website en social media. Blijf hierbij altijd jezelf, dan is jouw content ook authentiek.

7. Ga aan de slag met bloggen

Gratis content verspreiden is de beste manier om je expertises te delen met je doelgroep én om jezelf te onderscheiden van anderen.

Schrik niet! Je hoeft niet elke dag of week iets te plaatsen. Het kan bijvoorbeeld ook één keer in de twee weken of in de maand. Het is makkelijk om voor jezelf wel een ritme te bepalen, dan kan je daar rekening mee houden in je planning.

Schrijf over de dingen waar jouw doelgroep interesse in heeft maar ook die jíj leuk vindt. Dit maakt het makkelijker om vol te houden! Aan je blog kan je ook een nieuwsbrief hangen. Willen mensen op de hoogte blijven van je nieuwe blogs? Dan kunnen ze zich daarvoor inschrijven en kan jij ze op de hoogte houden.

Je blogs kan je ook weer delen op social media. Op deze manier heb je weer nieuwe content!

Zo, nu kan jij aan de slag met jouw online zichtbaarheid! Kan je na het lezen toch nog hulp gebruiken? Neem dan contact met me op, dan kijken we samen naar wat ik voor jou kan betekenen!

Ben je op zoek naar meer handige én leuke blogs over ondernemen of vormgeving? Bekijk dan hier mijn andere blogs.

Deel of pin mij!