Meteen naar de inhoud
De betekenis van kleuren

De betekenis van kleuren (op jouw website)

Kleuren bepalen voor een groot deel de uitstraling van je branding. Dit wordt doorgevoerd in je designs én je website. Daarom is het belangrijk om goed na te denken over de kleuren die je gebruikt in je branding. In dit blog ga ik in op de betekenis van verschillende kleuren en hoe je ze gebruikt op je website.

Elke kleur heeft zijn eigen betekenis en kan bepaalde emoties oproepen. Kies niet zomaar een kleur uit, maar denk goed na over wat je wilt overbrengen. Hieronder behandel ik een aantal kleuren. Ik vertel hierbij welke betekenis ze hebben, welke emoties ze oproepen en hoe ze vaak gebruikt worden.

De betekenis van kleuren

Betekenis van de kleur rood
Rode rozen, rode harten en rode lippen. Je raadt het misschien al: rood staat voor liefde en passie. De kleur wordt hier op een positieve manier gebruikt. Maar in het verkeer wordt rood als signaalkleur gebruikt. Brandweerwagens zijn vaak rood en je ziet het ook terug in de stoplichten. Rood is ook de kleur van bloed en kan hierdoor in verband gebracht worden met gevaar.

Betekenis van de kleur oranje
Oranje straalt plezier, levendigheid, enthousiasme en warmte uit. Teigetje, het karakter uit Winnie de Pooh, is dan ook de perfecte vertaling van de kleur. Vaak denken we, in Nederland, ook onbewust aan de supporters op een EK of WK.

Betekenis van de kleur geel
Geel staat voor de zon, lente en vrolijkheid. De kleur straalt energie, creativiteit en hard werken uit. Het is ook een opvallende kleur die je niet snel over het hoofd ziet. Denk maar aan de gele M van de MacDonalds. De kleur wordt vaak gebruikt als accentkleur of CTA (Call To Action). In de negatieve zin kan geel ook als lelijk gezien worden. Bijvoorbeeld wanneer je witte muren vergeeld zijn.

Betekenis van de kleur groen
Groen (mijn lievelingskleur 😉 ) staat voor groei, ontspanning, natuur en welvaart. Deze positieve kleur zie  je vaak terug in de natuur, gezonde producten en tuingereedschap. Hij wordt ook wel gelinkt aan geld en financiën. In het verkeer wordt de kleur gebruikt als tegenstelling tot rood, bij de verkeerslichten.

Betekenis van de kleur blauw
Blauw staat voor betrouwbaarheid, veiligheid en serieusheid. De politie en banken gebruiken deze kleur om zekerheid uit te stralen.  We komen blauw ook tegen in de natuur: bij het water en in de lucht. Deze kleur werkt daarom kalmerend.

Betekenis van de kleur paars
Paars staat voor creativiteit, dromen, luxe en rust. Een andere betekenis die mensen vaak geven aan paars is spiritualiteit, wijsheid en magie. Het is óók de kleur van de hemel als de zon net onder is.

Betekenis van de kleur roze
Roze staat voor vrolijk, energie, elegant en kalmerend. Maar denk ook aan romantiek, onschuldig flirten en charme. Het wordt vaak in verband gebracht met vrouwelijkheid. 

Betekenis van de kleur wit
Wit staat voor zuiverheid, perfectie en helderheid. Vaak zeggen we de kleur wit, maar wit is geen kleur. Wit ontstaat als het maximale licht wordt gemengd. Je ziet wit terug in de natuur, bij de sneeuw of melk. Maar ook bij artsen en verpleegkundigen en de bruiden die trouwen in een witte jurk. Omdat wit een neutrale kleur is, kan het saai overkomen als het teveel wordt gebruikt.

Betekenis van de kleur grijs
Grijs staat voor formaliteit, design en luxe. Maar ook voor ouderdom, ervaring en wijsheid. De kleur kan ook als saai en onopvallend worden beschouwd. Omdat het een neutrale kleur is, werkt hij rustgevend.

Betekenis van de kleur zwart
Zwart staat voor rijkdom, kracht en elegantie. We zeggen hier weer “de kleur zwart”, maar ook zwart is geen kleur. Zwart is de absentie van licht. Hierdoor heeft het ook negatieve betekenissen gekregen, zoals dood en het kwaad. Omdat het een neutrale kleur is, kan het met bijna alle kleuren worden gecombineerd.

Kleuren op jouw website

Het kiezen van de kleuren voor je website start bij de branding van je bedrijf. Ik raad je aan om met diezelfde kleuren aan de slag te gaan. Op deze manier creëer je eenheid en vertrouwen. Maar hoe kies je nou de juiste kleuren?

Bij je branding hoort een kleurenpallet. Het pallet bestaat uit een hoofdkleur, een lichte kleur en lichte en donkere accentkleuren. Ik neem mijn kleurenpallet even als voorbeeld:

Mijn hoofdkleur = Groen
Lichte kleur = Wit
Lichte accenten = licht groen en groen/grijs
Donkere accenten = groen en zwart

Ik gebruik altijd dezelfde kleuren, maar pas ze op verschillende manieren toe op verschillende platformen. Op mijn website gebruik ik bijvoorbeeld meer wit en zwart in combinatie met groen. Maar op mijn socials komt groen meer naar voren.

Voor je website

Als je kleuren gaat gebruiken op je website, kan je gebruik maken van de 60/30/10 regel. Deze regel komt oorspronkelijk uit de wereld van interieurstyling, maar kan ook goed toegepast worden bij ontwerpen. Als je deze verhouding gebruikt, zijn ze samen in mooi balans. De getallen staan voor de verhoudingen waarin de kleuren worden gebruikt.

De neutrale kleur, gebruik je voor 60% in je ontwerp. Bijvoorbeeld voor op de achtergrond. Een meer opvallende kleur gebruik je voor 30% in je ontwerp. Deze kleur moet goed passen bij de neutrale kleur en voor contrast zorgen. De laatste 10% is de accentkleur.

Als je wilt kan je nog een extra accentkleur toevoegen of spelen met de percentages. Hierdoor heb je meer mogelijkheden en kan je kiezen wat het beste bij jou en jouw bedrijf past.

Zo, nu kan jij aan de slag met de kleuren voor je huisstijl en/of website! Heb je nog vragen? Neem dan contact met me op. Ben je benieuwd naar mijn andere blogs? Die vind je hier.

Welke kleuren zitten er in jouw huisstijl? Laat me het weten in de reacties.

Deel of pin mij!