Meteen naar de inhoud

Een duurzame website, kan dat?

Een duurzame website, kan dat?

Ik heb het al vaker laten vallen; ik wil een duurzaam bedrijf creëren. Maar hoe doe je dat als grafisch vormgever?

Om te starten heb ik opgezocht wat duurzaamheid in het algemeen betekent: ‘bedoeld om lang mee te gaan’, ‘relatief milieuvriendelijk’, ‘grondstof besparend’.

Ik ben gaan kijken naar de diensten die ik lever en hoe ik die duurzamer kan maken. Vrijwel alles wat ik lever is digitaal, dus hoe kan ik mijn digitale ontwerpen duurzamer maken? In dit blog ga ik je vertellen wat ik heb ondervonden.

Een duurzame website, kan dat?

Ja, dat kan! Een duurzame website gaat lang met de tijd mee, omdat hij zo wordt gebouwd, dat hij makkelijk aan te passen is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan eigen ontworpen templates en niet aan voorgebouwde templates waarvan de updates stoppen na een aantal jaar.

Daarnaast is het belangrijk dat het niet uit moet maken op welk apparaat je website bekeken wordt. Op de allernieuwste smartphone of laptop? Met een duurzame website zijn alle nieuwe apparaten een eitje en is je responsieve ontwerp altijd goed.

Wat moet je niet doen voor een duurzame website?

Als je kijkt naar het ontwerp van je website, dan zitten daar vaak ook onderdelen in die je website wel of niet duurzamer maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een ontwerp dat gebaseerd is op een designtrend.

Er komen jaarlijks nieuwe trends bij en zo snel als dat ze komen, gaan ze ook weer weg. Hoe leuk sommige trends ook kunnen zijn, ik raad het nooit aan om je website volledig te baseren op een trend. Want zodra de trend weer voorbij is (dit kan één jaar zijn, maar ook drie maanden) en er weer een nieuwe trend is, zit jij nog met een website die niet meer up-to-date is.

Wat ik wél aanraad, is dat als je een trend ziet die je aanspreekt, te bepalen wát je daarin aanspreekt. Zijn het de soorten kleuren? Het lettertype of de illustraties. Dan kan je deze wel op je website gebruiken, maar met mate, zodat de trend nooit overheerst op je website.

Als een trend de wereld in wordt gebracht, gaan veel mensen hem gebruiken/overnemen, vandaar dat het een trend is. Dat betekent dus dat als jij jouw website baseert op een trend, deze nooit origineel is.

Maar jij en jouw bedrijf zijn wél origineel. Niemand anders heeft precies dezelfde kernwaarden, doelen, visie en missie als jij. Daarom moet dit óók terugkomen op jouw website.

Ben je klaar om samen aan de slag te gaan met jouw duurzame website? Neem dan hier contact met me op!

Ben je benieuwd naar andere interessante blogs over vormgeving? Die vind je hier.

Deel of pin mij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *