Ik krijg wel eens de vraag of ik even snel een huisstijl kan ontwerpenβ¦
Als je geen creatieveling uit mijn vakgebied bent, kan dit een hele normale vraag lijken.
Maar voor een branddesigner is dit een gekke vraag.
Er zijn natuurlijk altijd opdrachten met deadlines. Bijvoorbeeld een flyer voor een evenement of een landingspage voor een productlancering.
Maar bij een huisstijl vind ik dat een ander verhaal. Je vraagt aan de bakker toch ook niet of hij het brood 20 minuten korter wil bakken, omdat je haast hebt. Want als hij dat doet krijg je misschien wel een brood, maar dit brood voldoet niet aan de kwaliteit die je wenst en ook niet aan de kwaliteit die de bakker wil leveren.
Dus een huisstijl snel ontwerpen is niet mijn ding.
Maar daarnaast focus ik mij liever op de gehele branding en niet alleen op de huisstijl. Want wist je dat dit niet hetzelfde is?
Je kan een branding zien als een grote lekkere slagroomtaart (een mijn lievelingstaarten :P). Deze heerlijke taart is opgedeeld in verschillende lagen en samen maken ze dus de geweldige slagroomtaart. Of wel de branding.
De verschillende lagen zijn:
- Missie, visie en kernwaarden
- Ideale klant
- Het aanbod (bijvoorbeeld producten of diensten)
- Jouw verhaal (met tone of voice)
- Huisstijl/ Visuele identiteit
- Marketingstrategie
Je huisstijl is dus een onderdeel van je branding π
En je branding is zΓ³ belangrijk!
Er is erg veel aanbod op de markt, in welke branche je ook zit. Met een personal branding kan jij je als ondernemer onderscheiden in de markt. Want jij bent jouw personal brand en niemand anders.β Niemand anders heeft precies dezelfde kernwaarden, doelen, visie en missie als jij.β
β Daarnaast creΓ«er je met een goede branding vertrouwen bij de doelgroep. De mensen weten wat ze van je kunnen verwachten en dat maakt de drempel tot samenwerking een stuk lager.β
β Kyra, van Kikicreatief, heeft onlangs de online cursus ‘In 10 stappen jouw personal brand’ afgerond. Hierbij is ze zelf aan de slag gegaan met haar branding. In de cursus vertel ik o.a. hoe belangrijk een goede branding nou eigenlijk is. Dit is wat ze er over vertelde:β
βπ΄ππΒ βππ‘Β πππππΒ π£ππΒ ππΒ ππ’ππ π’π Β ππππΒ ππΒ ππππΒ π€ππ‘,Β ππ’Β πππΒ ππΒ ππΒ πππ£ππΒ πππ€π’π π‘Β π€ππ‘Β βππ‘Β ππππ‘Β π£πππΒ ππΒ πππππ‘Β alsΒ ππΒ ππππππππππππΒ ππΒ πππΒ ππππΒ π‘πππ.β
πΌπ βππ ππ’ πππ πππ‘ππ ππππ π£ππ βππ ππ π€ππ πππ‘ ππ πππ§πππ ππππ πππ‘πππ ππ βππ ππππ ππππππππ πππ’ππ‘ ππππ‘ ππππ π§πππ, πππ£πππππππ π π‘ππ ππ πππ‘ πππ ππ π€ππππππ ππππ π§ππ‘π‘ππ.β β
Wil jij ook (zelfstandig en in je eigen tempo) aan de slag gaan met jouw branding? Meld je dan aan voor mijn onlinecursus! In deze cursus neem ik je stap voor stap mee in het proces van het ontwikkelen van je Personal Branding: je krijgt uitleg over de begrippen, je krijgt korte opdrachten om tot de antwoorden te komen en na elke les zit een kleine quiz om te kijken of je goed hebt opgelet. En als je ergens vastloopt dan ben ik er om je te helpen!
Zelf met je branding aan de slag gaan kan een groot obstakel lijken, maar met de online cursus gaan we die samen overwinnen.Β β
Ben je benieuwd naar mijn andere blogs over ondernemerschap en vormgeving? Die vind je hier!