Een one-page website. Waarom wel of niet?

One-page website, waarom wel of niet?

Waarom zou je juist wel of juist niet voor een one-page website moeten kiezen? Er zitten een aantal voor- en nadelen aan verbonden. 

Laten we eerst eens beginnen met wat een one-page website nou eigenlijk is. Een one-page website, ook wel one-pager genoemd, is een site van maar één pagina. Hier staat alle belangrijke content in, waar de bezoeker doorheen kan scrollen. Het doel van deze websites is om de bezoeker te informeren, zonder afleidingen, kort en bondig, met uiteindelijk een duidelijk doel. Dit kan bijvoorbeeld zijn: verkopen.

De nadelen van een one-page website

1. Langzame laadtijden: Als je teksten, afbeeldingen en video’s over verschillende pagina’s verdeeld zijn, zullen de losse pagina’s sneller laden. Dit in tegenstelling tot een one-pager waar alles in één pagina staat.

2. Te weinig ruimte voor alle informatie: Wanneer je als bedrijf meerdere diensten uitvoert of veel producten aanbiedt, zal een one-page website niet genoeg ruimte bieden. De bezoeker kan zo niet voldoende geïnformeerd worden en de kans op verkopen wordt kleiner.

3. SEO-technisch: Voor de online vindbaarheid van je website kan het slimmer zijn om te kiezen voor een website met meerdere pagina’s, omdat je dan aparte pagina’s voor aparte zoekwoorden kan maken, waardoor de kans om online gevonden te worden groter wordt.

4. Geen ruimte voor berichten: Een one-page website heeft meestal geen ruimte voor blogberichten. Dit kan voor sommige bedrijven nadelig zijn, omdat hierdoor de klantenbinding lastiger wordt.

5. Minder terugkerende klanten: Dit nadeel gaat door op punt vier. Bezoekers zullen niet zo snel geneigd zijn om je website regelmatig te bezoeken, omdat er weinig nieuwe content op verschijnt.

De voordelen van een one-page website:

1. Lage kosten: Aan het begin van dit blog heb ik het al uitgelegd, een one-page website heeft maar één pagina. Hierdoor is hij sneller gebouwd. Je kunt je voorstellen dat het sneller en goedkoper gemaakt is, dan een website met tien pagina’s.

2. Geschikt voor mobiel: Op een one-page website zitten geen kleine knoppen of menu’s. Hierdoor kan de bezoeker eenvoudig door de website te navigeren. Je hebt op die ene pagina, alle juiste informatie voor de klant. 

3. Liever scrollen dan klikken: Uit onderzoek blijkt het zo te zijn, dat we liever scrollen dan klikken. Dit geldt misschien niet voor iedereen, maar we gaan toch steeds meer wennen aan het scrollen.

4. Je hebt weinig content nodig: Veel bedrijven of organisaties vinden het lastig om genoeg content voor hun website te schrijven. Een one-page website is daarentegen snel gevuld.

5. Perfect als online visitekaartje: Op deze ene pagina, kun je in het kort vertellen wie je bent en wat je doet. Misschien nog wat portfolio werk erbij en klaar! Daar is je website.

6. Ideaal voor het lanceren van acties: Stel je voor: één pagina, waar alle informatie staat die je nodig hebt bij een actie… Klinkt goed hè! 

Ga je een nieuwe actie lanceren, dan wil de klant in één keer zien wat je ze te bieden hebt. Daar is een one-page website ideaal voor.

7. Weinig onderhoud: Je hebt weinig teksten en dus weinig materiaal dat zo nu en dan geüpdatet hoeft te worden. 

Je leest het. Er zijn meer voordelen dan nadelen bij een one-page website. Kan jij wel wat hulp gebruiken bij je (nieuwe) website? Neem dan vrijblijvend contact op, dan kijken we samen wat ik voor jou kan betekenen.

Meer blogs lezen over webdesign? Die vind je hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *