Meteen naar de inhoud

5 dingen die je nog niet wist over een logo

Een sterk en mooi logo is het belangrijkste onderdeel van een bedrijf. Het moet bij de doelgroep passen, veelzijdig zijn en opvallen. Daarom wil je natuurlijk dat het er professioneel en verzorgd uit ziet. In dit blog lees je 5 dingen die je nog niet wist over het maken van een logo:

  1. Logo: ook wel beeldmerk genoemd.

Een logo is het beeldmerk van een bedrijf dat wordt ingezet voor de herkenbaarheid. Het kan bestaan uit een symbool, tekst of een combinatie hiervan. Een logo is een belangrijk onderdeel van een huisstijl. Dit logo zie je overal terug: website, visitekaartje, briefpapier, sociale media, signing en alles wat je nog kan bedenken wat betrokken is bij het bedrijf.

  1. Waar moet een logo eigenlijk aan voldoen?

Een logo moet niet alleen maar leuk een mooi zijn. Er komt nog veel meer bij kijken. Denk hierbij aan originaliteit, duurzaamheid en effectiviteit. Het is belangrijk dat je een origineel logo hebt, zodat je je kan onderscheiden van andere bedrijven. Als je logo vanuit een trend is ontstaan, is er een kans dat hij minder opvalt, omdat er al zo veel van gemaakt zijn. Zorg er dus voor dat je een logo hebt, dat tijdloos en duurzaam is.

  1. Gebruik 2 lettertypes in het ontwerp.

Het is een aanrader om gebruik te maken van 2 lettertypes in het logo-ontwerp. Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van leuke combinaties: een handgeschreven lettertype samen met een sans serif lettertype. Dit geeft een speels effect en kan je overal terug laten komen.

  1. Schetsen, schetsen en nog eens schetsen.

Tijdens het proces van een logo-ontwerp worden er heel veel schetsen gemaakt. Denk dan zeker aan 20 tot 30 schetsen. Deze gaan niet allemaal naar de klant. Gemiddeld worden er drie logo-concepten gemaakt, waar de klant uit kan kiezen.

  1. Kosten voor een logo.

Terwijl het ene bedrijf 50 euro vraagt om een logo te ontwerpen, vragen anderen 900 euro. Dit heeft allemaal te maken met ervaring. Ook komt er een heel proces bij kijken en daar gaat tijd in zitten. Sommige bedrijven hebben een vast bedrag voor het ontwerpen van een logo en andere bedrijven werken op basis van een uurloon.

Ben jij nog tevreden over je logo?

Deel of pin mij!