Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website?

Hoe gebruiksvriendelijk is jouw website?

Bij het maken van je website denk je misschien niet direct aan de gebruiksvriendelijkheid van je site. De focus ligt vaak op het verkopen van het product of dienst en niet op de structuur, opbouw en SEO van je website. Als deze onderdelen helemaal in orde zijn, zorgt dit voor een hoge bezoekerstevredenheid en word je makkelijker gevonden!

Zorg voor een goede structuur

Een goede structuur van je website is heel belangrijk. Als deze niet logisch in elkaar zit, verlaten de bezoekers je website zonder actie te hebben ondernomen. Het kan zorgen voor ontevredenheid bij je websitebezoekers en dit kan leiden tot negatieve mond-tot-mond reclame. Neem daarom goed de tijd om naar de structuur van jouw website te kijken. Klopt de indeling van je teksten? Staan de CTA (Call To Action) knoppen op de juiste plek? Is je menu goed opgedeeld? Dit zijn allemaal vragen die je kunnen helpen met het vinden van de juiste structuur.

Zorg voor duidelijkheid op je website

Het is voor de websitebezoekers fijn wanneer alles duidelijk is. Maak daarom makkelijk leesbare teksten, gebruik goede contrasterende kleuren en vermijdt moeilijke woorden. Vergeet ook niet om je contactgegevens goed zichtbaar te vermelden en zorg dat je belangrijkste pagina’s makkelijk te vinden zijn.

Zorg voor een overzichtelijk menu

Ik houd het kort maar krachtig: zorg voor niet meer dan zeven onderdelen in je menu. Heb je er meer dan zeven, dan word je menu onoverzichtelijk. Als de bezoekers niet direct kunnen vinden wat ze zoeken, haken ze af.

Heb je wel meer dan 7 onderdelen op je website? Maak dan gebruik van een uitklapmenu. Zo plaats je toch alles in je menu, maar zijn de belangrijkste pagina’s goed zichtbaar.

Zorg voor duidelijke CTA-knoppen

Op een gebruiksvriendelijke site moeten genoeg CTA-knoppen staan. Maar hoeveel is nou genoeg?  Zorg dat er na een stuk tekst altijd een knop staat waar de bezoekers bijvoorbeeld meer informatie kunnen vinden, een afspraak kunnen maken of een product kunnen kopen. Zo zet je ze meteen in actie.

Het is daarnaast ook belangrijk dat de goede linkjes bij de goede koppen zitten. Als de bezoeker op een andere pagina beland dan gehoopt, kunnen ze gefrustreerd raken en de website verlaten.

Is jouw website gebruiksvriendelijk? Of kan hij wel een update gebruiken? Ik help je graag verder! Neem vrijblijvend contact op voor vragen of een kennismakingsgesprek.

Wil je meer interessante blogs over vormgeving lezen? Die vind je hier!

Deel of pin mij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *