Terugkijken, het nieuwe jaar, doelen en voornemens.

Doelen en voornemens
Het afgelopen jaar:

Pfoe, wat een jaar hebben we weer achter de rug. Een jaar waarin corona nog steeds aanwezig was, met veel thuiszitten en voorzichtig zijn.

Maar dit jaar was voor mijn bedrijf een goed jaar. Ik heb leuke nieuwe mensen (online) mogen ontmoeten, mooie opdrachten uitgevoerd en mensen kunnen helpen met mijn expertise.

Dit was ook een jaar waarin ik me minder ben gaan focussen op grafisch vormgeven in het algemeen en meer op huisstijl en webdesign. Wat ben ik blij dat ik dit heb gedaan. Ik groei op social media, ik krijg nieuwe klanten die binnen mijn doelgroep vallen én ik leer regelmatig nieuwe dingen die ik in mijn onderneming kan gebruiken.

Het nieuwe jaar:

Na zo’n mooi jaar te hebben gehad, kijk ik uit naar het nieuwe jaar. Op persoonlijk gebied ga ik veel leuke dingen doen. Op vakantie naar Griekenland voor de bruiloft van mijn zus, weekendjes weg en naar concerten.

Maar ook op werkgebied staan er veel leuke dingen op te gebeuren. Zo ben ik al aan een aantal nieuwe opdrachten begonnen en er staan er al genoeg op de planning voor de komende tijd.

Wat ik merk, is dat ik in het begin van mijn ondernemersavontuur gewoon maar wat deed. Ik nam alle opdrachten aan, deed mijn administratie in Excel en postte af en toe iets op social media. 

Nu ben ik echt aan het kijken naar hoe ik wil groeien, wat ik allemaal wil gaan doen en hoe ik dit kan bereiken. Om meer overzicht en rust te creëren heb ik deze week al een aantal dingen gedaan:

  • Ik ben aan de slag gegaan met Notion, voor overzicht en rust.
  • Ik heb voor mijn administratie de overstap gemaakt naar het boekhoudprogramma MoneyMonk, mijn administratie is nu een eitje.
Doelen en voornemens:

Wat is nou een nieuw jaar zonder goede voornemens en doelen? Er zijn een aantal dingen die ik dit jaar wil bereiken. Ik wil bijvoorbeeld meer (consistent) actief zijn op social media. Jullie zullen mij meer zien d.m.v. GIFjes, IG stories en IG Reels.

Daarnaast zou ik het supertof vinden als ik dit jaar de 600 volgers kan halen. Ik heb getwijfeld om dit doel erbij te zetten. Ik hecht niet heel veel waarde aan het aantal volgers. Maar ik zou graag nog meer mensen willen helpen en met meer volgers heb ik meer bereik. Klinkt best logisch toch?

Naast meer mensen bereiken op social media, wil ik ook meer mensen bereiken met mijn mails. Aan het begin van mijn ondernemersavontuur werd ik gek van de mailtjes die ik kreeg. Veel mailtjes over dingen waar ik geen interesses in had. Maar nu dat ik ingeschreven sta bij bepaalde mensen, krijg ik toch wel waardevolle mailtjes die ik bewaar in een mapje. Mijn doel is nu om ook zulke interessante mailtjes te schrijven, die opgeslagen en gebruikt worden.

Dit jaar wil ik tien websites hebben gebouwd. Terwijl ik dit schrijf, denk ik na of dit wel haalbaar is en of het niet te hoog gegrepen is… Maar als ik terugkijk op het afgelopen jaar (toen ik nog minder bezig was met webdesign) ben ik daar al erg ver mee gekomen. Dus ik ga hard werken om dit jaar het doel te halen.

Tot slot heb ik nog een doel/voornemen waarvan ik nog niet weet hoe ik dit kan bereiken. Daar kan ik jouw hulp wel bij gebruiken. Mensen helpen met mijn bedrijf is mijn doel. Naast dat ik ondernemers help, zou ik ook de natuur/wereld willen helpen, door een duurzaam bedrijf te worden. 

Maar ik vind het zo moeilijk om te bedenken wat ik hiervoor moet doen?! 

Heb jij een idee? Laat het mij weten in een reactie.

Opzoek naar een vormgever voor jouw onderneming? Neem dan een kijkje bij mijn diensten of neem direct contact met me op.

Deel of pin mij!

1 reactie op “Terugkijken, het nieuwe jaar, doelen en voornemens.”

  1. Hoi Marte!

    Leuke blog en mooie doelen. Even inhakend op je doel om duurzamer te worden. Dit zijn een aantal suggesties:
    1. Je kunt je aansluiten bij een organisatie die bomen plant en dit bij je klanten aankaarten na dat je een dienst voor ze hebt gedaan. Bijvoorbeeld dat je na jullie samenwerking vraagt of ze een voor x euro een boom willen planten?

    2. Je kunt ervoor kiezen om je ook wat te verdiepen in duurzaamheid als onderwerp en leuke weetjes, infographics maken en delen via sociale media.

    3. Je kunt ervoor kiezen om in je advies of dienst aan een klant te kijken hoe ze hun proces kunnen verduurzamen. Er is een boek dat heet lean, Six Sigma van bureau Tromp, dit is wel meer richting procesverbetering maar je kan daar zaken van pakken die jouw kunnen helpen in het soort werk wat jij doet.

    4. Je kunt zelf ook als duurzaam bedrijf overkomen door op je website een duurzaamheidskopje zetten met daarin adviezen, waarom je het belangrijk vind om een duurzaam bedrijf te zijn etc.

    5. Werk samen met duurzame bedrijf(jes) die lokaal produceren op een verantwoorde manier. Zo krijg je ook naam voor jezelf als bedrijf die zich inzet om duurzame bedrijven te helpen.

    6. Creativiteit is het belangrijkst hierin, probeer te kijken naar verschillende sectoren hoe zij omgaan met duurzaamheid en de idee vertalen naar jouw bedrijf.

    Dit zijn een aantal snelle ideeën, mocht je het meer concreet willen maken dan sta ik er open voor om met je na te denken voor een brainstormsessie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *