Meteen naar de inhoud
Waarom is het belangrijk dat je reviews op je website zet?

Waarom is het belangrijk dat je reviews op je website zet?

Waarom is het belangrijk dat je reviews op je website zet? Als je goed bent in wat je doet, dan wil je natuurlijk dat je potentiële klanten dat weten. Het is een optie om het ze zelf te vertellen, maar de bezoekers van je website lezen liever van anderen dat je ze goed hebt geholpen. Op deze manier komt het geloofwaardiger en betrouwbaarder over.

Er zijn verschillende redenen waarom je positieve reviews op je website moet hebben. De belangrijkste redenen heb ik even voor je op een rijtje gezet:

  • Als je reviews op je website heb staan, helpt dit je de bezoekers te overtuigen van de kwaliteit en de betrouwbaarheid van je bedrijf. Op deze manier kan je jezelf onderscheiden van jouw concurrentie. 
  • Google vindt bruikbare en unieke content erg belangrijk. Dit betekent dat Google waarde hecht aan reviews, want die zijn van bruikbaar en uniek. Maar waarom eigenlijk? Als je reviews op je eigen website hebt, staan dan is het extra content. Google kan de woorden in de reviews herkennen en je kan dus op deze woorden vindbaar zijn.
  • Mensen die voor het eerst een website bezoeken, gaan vaak als eerste opzoek naar de reviews. Dit kan leiden tot verder kijken op de website of juist dat ze de website meteen verlaten.
  • Positieve reviews van de tevreden klanten hebben ook impact op je omzet. Je kunt het ook wel de moderne versie van mond-tot-mond reclame noemen. De bezoekers van je website nemen sneller actie en zijn bereid meer te betalen, na het lezen van positieve reviews.

Nu weet je waarom het belangrijk is dat je reviews op je website zet, maar dan ben je nog niet klaar. Er zijn veel verschillende soorten reviews mogelijk.

Er is namelijk een verschil tussen reviews op jouw website en reviews op bijvoorbeeld Google of Facebook. Reviews op je eigen website heb je volledig in de hand. Je kan er mee doen wat je wilt en je kan ze vertonen hoe je wilt. Je kan ze zo positief laten zijn, zoals jij wilt. Maar komt dit wel geloofwaardig over?

Op Facebook en Google werkt dit anders. Op deze platformen heb je zelf niet in de hand wat klanten over je schrijven en zo kunnen ze de eerlijkste reviews plaatsen.

Naast Google, Facebook en je eigen websites zijn er nog meer mogelijkheden om reviews te verzamelen van je klanten. Dit zijn een aantal van de andere mogelijkheden:

  • Review-station in je winkel. De klant kan in jouw winkel een review plaatsen.
  • Klanten vertellen
  • Stuur een e-mail na een aankoop of leveren van een dienst

Je weet nu waarom je reviews op je website moet hebben en welke verschillende soorten er zijn. Het is nu tijd voor het verzamelen van de reviews. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen:

  • Kies het juiste reviewmiddel. Er zijn verschillende opties mogelijk. Kies de optie die het beste bij jou en jouw bedrijf past.
  • Maak het achterlaten van een review zo makkelijk mogelijk, anders haken de mensen af. In Google kan je bijvoorbeeld een link doorsturen, waarbij ze die alleen maar hoeven te volgen en hoeven in te vullen. Houd lange reviews, waarbij het invullen meerdere minuten duurt, achterwegen.
  • Vraag klanten zelf om een review achter te laten. Vaak vergeten de klanten dat ze je een groot plezier doen met een positieve review achter te laten op je website. Als je het ze vraagt, zeggen ze waarschijnlijk meteen ja!
  • Heb je een review ontvangen? Reageer op er en speel in op de feedback. Wacht hier niet te lang mee. 

Ben je benieuwd naar de andere onderdelen die echt onmisbaar zijn op jouw website? Neem van contact met me op, dan kunnen we samen kijken naar hoe we het meeste uit jouw website kunnen halen.

Op zoek naar nog meer van die interessante blogs over webdesign? Die vind je hier.

Deel of pin mij!