Meteen naar de inhoud
Wanneer is het tijd voor een Re-branding?

Wanneer is het tijd voor een Re-branding?

Hoe weet je wanneer je toe bent aan een re-branding? Dat is een goede vraag. Vaak voel je dit al een lange tijd, maar weet je je vinger er niet op te leggen. Je bent niet tevreden over je website of je ideale klant is je ideale klant niet meer. Maar betekent dat, dat je een volledig nieuwe branding moet? 

Nee, zeker niet! Er is namelijk een verschil tussen een Re-freshing en Re-branding! Ik leg het je uit.

Re-freshing; dit kun je zien als de vergeelde muur die weer een likje verf nodig heeft of je fiets waarvan het zadel kapot is. Deze dingen betekenen niet dat je een volledig nieuwe muur of fiets nodig hebt, maar dat je aan de slag moet met wat vernieuwing. 

Met Re-branding daarentegen, ga je helemaal terug naar het begin. Wie ben je, wat zijn je kernwaarden, wat is je missie en visie, je ideale klant, je marketingstrategie én de vormgeving van je brand.

Maar wanneer heb je nou een Re-freshing nodig of een Re-branding? Ik heb zes signalen voor je uitgeschreven, waaraan jij kunt zien of je toe bent aan een Re-branding. Kan jij ze allemaal aanvinken? Dan is het tijd voor een Re-branding. Loop je maar tegen één of twee onderdelen aan? Dan is een Re-freshing ook voldoende!

1. Je trekt niet de juiste mensen aan

Elke ondernemer heeft (als het goed is) een doelgroep gekozen. Vaak is het zo dat je, buiten je doelgroep, ook mensen aanspreekt die daar niet onder vallen en dat is geen probleem!  Maar je hebt niet voor niets een doelgroep uitgekozen. Want je wil bepaalde mensen aantrekken met een goede reden.

Trek jij (nog) de juiste doelgroep aan met jouw branding?

2. Je schaamt je voor je branding

Jaren geleden heb je een branding laten maken die niet meer bij je past. Of je bent misschien zelf aan de slag gegaan met je branding, maar je krijgt maar niet het gewenste effect. Dit kunnen oorzaken zijn waardoor je je schaamt voor je branding.

Maar dat wil je niet! Jij moet achter jouw bedrijf en dus ook je branding staan. Je moet plezier en trots uitstralen!

Schaam jij je voor jouw branding?

3. Je hebt moeite met je branding consistent te gebruiken

Ben je altijd bezig met het veranderen van je kleuren, lettertypes of zelfs je volledige huisstijl? Dan gebruik je je branding niet consistent. Consistentie is juist heel belangrijk voor de uiting van je branding. Hierdoor ben je herkenbaar en bouw je vertrouwen op.

Heb jij moeite met het consistent gebruik van je branding?

Wil je samen met mij aan de slag met jouw personal branding? Meld je dan hier aan voor de cursus “In 10 stappen jouw personal brand”. Dan neem ik je stap voor stap mee in het proces, geef ik tips en denk ik met je mee!

4. Je branding communiceert niet wat je wilt

Als je continue verandering aanbrengt in je huisstijl en op je website, valt je branding uiteen en communiceert die niet meer wat je echt wilt.

Wil je bijvoorbeeld vertrouwen en enthousiasme uitstralen, dan doe je dit in je consistente uitstraling waardoor je vertrouwen opbouwt en dat is wat je wilt communiceren.

Communiceert jouw branding nog wat je uit wilt stralen?

5. Je maakt geen echte connectie met je klant of doelgroep

Heb je na het afnemen van een dienst of product nog contact met je klant? Bijvoorbeeld door middel van een community, social media of reviews? Ja? Super! Is dit niet het geval? Dan kan dit een teken zijn dat je de connectie mist. Dan kopen ze bijvoorbeeld alleen een product en dat is het.

Hoe zit het met jouw connectie met je doelgroep?

6. Je onderneming heeft veranderingen doorgemaakt en dit straalt je branding niet uit

Als je veranderingen doormaakt/doorvoert binnen je onderneming, is het belangrijk dat je dit ook doorvoert in je branding. Heb je bijvoorbeeld nieuwe diensten of zijn er diensten weggevallen? Zorg dan dat je dit ook communiceert naar de buitenwereld.

Als je dit niet doorvoert, kan er verwarring ontstaan bij je doelgroep én is er kans dat je mensen aantrekt die je niet meer wilt aantrekken.

Ben jij na het lezen van dit blog overtuigd dat je aan de slag moet met jouw branding, neem dan gerust contact met me op. Ik help je graag om alles opnieuw op een rijtje te zetten en jouw branding weer perfect te maken!

Ben je benieuwd naar mijn andere blogs over branding, webdesign of ondernemen? Die lees je hier!

Wil je samen met mij aan de slag met jouw personal branding? Meld je dan hier aan voor de cursus “In 10 stappen jouw personal brand”. Dan neem ik je stap voor stap mee in het proces, geef ik tips en denk ik met je mee!

Deel of pin mij!